Thursday, December 16, 2010

Kuasa CInta!

Salam kepada semua

Hari ini kami akan memberikan pandangan serta cerita kisah menarik apa yang dikatakan sebagai Kuasa Cinta! Saya terjemah daripada Power of Love..


Manusia di dunia ini dilahirkan dengan perasaan cinta, perasan kasih sayang antara satu sama lain. Dan juga perasaan cinta juga diluahkan kepada setiap benda samada benda hidup atau tidak hidup. Itulah yang dinamakan sebagai perasaan kasih syaang dan cinta yang ada pada manusia dan tiada pada yang lain.


Perasaan kasih sayang atau cinta, boleh  menghasilkan "psotif force" atau tekanan positif dalam badan. Tekanan Positif ini membantu mengerakkan kita kepada sikap yang lebih baik dan sempurna. Ada dua jenis tekanan, samada Positif atau negatif, tekanan negatif kita dapat lihat apabila kita dalam keadaan marah, tidak puas hati, tertekan, dan lain-lain. Tekanan positif dapat membantu kita dalam menukarkan persikitaran kita kepada suatu persikitaran yang positif, tekanan positif juga akan membantu kita menukarkan kepada persikitaran kita yang negatif. Ini adalah law yang terbentuk di dunia.

Mari kita sama-sama menghasilkan persikitaran positif dalam diri... adiosssss

Wednesday, December 15, 2010

Gunung Irau 10-12 Desember


Gunung Irau terletak di Brincang, Tanah Tinggi Cameron Highland. G. Irau merupakan gunung yang mempunyai ketinggi 6924ft dari aras laut menjadikan ianya merupakan gunung ke-9 tertinggi di Semenanjung Malaysia. Ramai yang masih tidak tahu kewujudan Gunung ini, namanya tidak terkenal seperti Tahan dan Ledang, tetapi harus diketahui bahawa Irau juga mempunyai kelebihan tersendiri. OHM pada kali ini seramai 25 orang berkumpul kali ke 2 pada tahun 2010 untuk bersama-sama menawak puncak Irau. Ikuti langkah2x perjalanan kami sepanjang pendakian dan turun kami... dari puncak Irau.



10 Desember 2010 (Jumaat)



Peserta bertolak dari kediaman masing dan mengambil rakan-rakan masing2x untuk dibawa bersama. Konsep kongsi kereta diamakan untuk memelihara alam sekitar.




11 Desember (Sabtu)



Jam 12.00 tgh malam, menyusuri aktiviti pertama, iaitu peserta berkumpul di R&R untuk makan malam dan juga meluahkan perasaan rindu sesama sendiri. Perasaan rindu diluahkan melalui kata-kata pujangga yang susah hendak dilafazkan. Setelah semua berkumpul, kami bergerak ke Simpang Pulai, pada kali ini kami mengikut laluan Simpang Pulai untuk ke Brinchang, kerana keadaan jalan yang baik. Setelah tiba di Simpang Pulai kami pickup rakan kami yang juga menunggu di sana, untuk kita bergerak bersama ke Brinchang. Pendakian ke brinchang menggunakan kereta telah bermula... Alhamdulillah, perjalanan awal pagi ke pekan Brinchang menyegarkan pemandangan mata. Dan alhamdulillah, kami tiba di Pekan Brinchang seawal jam 3.30 pagi dan semua kenderaan berjaya mendaki.. 



Tatkala tiba, pemandu-pemandu kebanyakan merehatkan mata. Ada juga yang membuat persiapan untuk ke puncak. hari semakin awal pagi, semakin sejuk di rasakan sehingga ke tulang. Azan subuh berkumandang, pendaki-pendaki OHM bergerak menuju ke Surau Brinchang untuk mengerjakan solat Subuh. Ada antara mereka yang mendengar kuliah subuh selepas solat. Maklumla.. waktu berkumpul 7.00 pagi.



selepas solat subuh ada yang sudah menunggu depan kedai makan, setelah selesai menunaikan solat Subuh. Menunggu dalam keadaan kelaparan dan kesejukan di hadapan gerai untuk menikmati sarapan. Alhamdulillah, dapat juga kami mengumpulkan tenaga untuk digunakan ke Puncak Irau pada pagi ini. Setelah selesai, barulah kedengaran gelak tawa pendaki OHM!, sungguh menceriakan suasana pagi.



Hujan! renyai-renyai je... ketika kami hendak ke pertengahan Gunung Irau, untuk kami meletakan kereta. Perjalanan awal pagi itu sangat ceria. Tuan Syed telah mendaftarkan kami di Balai Polis Brinchang sebagai makluman bahawa kami yang seramai 28 orang ini hendak mendaki ke Puncak Irau. Dengan gembira Tuan Polis itu menerimanya. Menaiki ke pertengahan puncak kami hadiahkan kepada mata satu pemandangan ladang teh yang tidak dapat dinikmati di Kuala Lumpur. 

Perjalanan berjalan lancar. Sampai jer di pertenghan Puncak kami mengambil beg dan membuat persiapan terakhir ke Puncak Irau. Alhamdulillah cuaca mengizinkan kami ke puncak. Pendakian bermula pada jam 9.00 pagi itu dimulakan dengan Stretching dan Bacaan DOa. Untuk mengambil keberkatan. Tuan Syed juga memberikan peringatan kepada semua pendaki Rules & regulation



Kami bersama-sama mendaki, Alhamdulillah semua peserta sihat walafiat dan dpaat mendaki dengan penuh semangat. Walaupun kesejukan peluh tetap keluar. Pendakain sejauh 2.38km dan selama 4-5jam... Disebbakan keadaan track yang sangat lembap, dan pendakian yang mencanak ke atas membuatkan waktu pendakian lama. DItambah pula dengan keadaan cuaca yang sejuk. Pendakain berhenti di Puncak Tipu, atau anak irau..



Setelah tiba semua peserta di Anak Irau, kami meneruskan sekali lagi perjalanan terus ke puncak. Setibanya di puncak pada jam 2.30 kami memasang khemah.. Sejuruh khemah dipasang, hujan yang menambhakan kesejukan di puncak settingi 2118m atau 6924ft itu pun turun. Mujur ada tempat berlindung, Semua mengambil tempat dalam khemah. Ada juga yang dapat menahan kesejukan sambil membetulkan dan memsangkan bahagian lain di luar khemah. 



Seterusnya, ketua Chef, Jai mengambil tempat untuk masak... Pertama kita masak air dulu.. untuk memanaskan badan. Dibantu dengan srikandi yg ayu.... huhu masak makan tengah hari dan masak makan malam sekali. Ikan masin sekeping2x di goreng, dan se-ekor demi sekor dicuri masuk2x masuk ke dalam mulut



Tiba suatu ketika khemah masakan menjadi tumpuan kerana suasana yang hangat! Bukan kerana radio yang dipasang. tetapi kerana bekas makanan yang sudah kepasanan ramai yg membantu memegang periuk yang tidak thn lama juga kepanasan. tetapi ada juga yang terpaksa memanaskan diri di khemah kerana persaingan di dapur amat mencbar.. huhuhuh



Tiba nasi masak, semua datang.. makan pun x banyak.. takut cangkul bergerak digunakan. Mujur cangkul itu digunakan untuk dua kali sahja... (tuuuttt)... haha Hidangan untuk makan malam sangat sedap, terima kasih kepada mereka yang membantu dan ketua Chef...



SOlat juga tidak dilupakan walaupun dalam keadaan yang sejuk, solat dilakukan sehingga mengigil kedua-dua belah kaki. Kami jama' asar dan zohor serta maghrib dan Isya'. Setelah perut menjadi kenyang, ramailah antara kami yang masuk ke khemah masing2x. ada yang sentry sehingga jam 2.00 pagi beramai-ramai di tengah2x kesejukan sambil bermesra-mesraan... Ramai tau bukan 2 orang jer



12 Desember 2010 (ahad)



Pagi itu, masih terdengar rungutan kesejukan. Nasib baik waktu malam kami tidur itu tak hujan. Kalau hujan alamatnya tak dapat kami melelapkan mata dan keluarlah air mata... huhu Alhamdulillah. Chef mengambil tempat untuk memanskan air... untuk dimasak. Minyak dan Santan sudah beku. Dua menu pada pagi itu, Meehon goreng dengan nasi goreng.. terima kasih kepada semua yang membantu di khemah masakan.. Alhamdulillah. Walaupun hari kedua, semua peserta berada dalam keadaan sihat walafiat. Sarapan telah dinikmati, tiba masa untuk kami kemas semula barang-barang kami untuk dibawa turun. Muatan telah dikurangkan kerana air yang dibawa semasa naik sudah habis digunakan. (4.5L minium seorang bawak naik)





Sebelum turun, kami mengabadikan kenangan dengan mengambil gmabar beramai-ramai. Alhamdulillah, gmabar yg diambil menjadi.. huhuh terima kasih kepada Jai yang mengorbankan DSLR untuk dibawa ke atas. Sampah-sampah dari atas juga kami bawa turun, sebagai usaha program kemasyarakatan kami.


Perjalanan untuk turun mengambil masa 4 jam. Kami bergambr-gmabr antara Punak Irau ke anak Irau kerana suasana sangat menarik. Setelah tiba di anak irau, ada anatar buka balik ground sheet dan menikmati minum, dan ada antara kami terus turun kebawah kerana hendak mengambil maggie dalam kereta. 



Yang penting semua selamat sampai... jam 5.00 petang kami beredar daripada Pertengahan puncak ke tanah rata. Dalam perjalanan pulang kami menikmati suasana dengan mengambil gmbr2x yang menarik. Alhamdulillah... Ladang Teh Milik "BOH" menjadi lokasi pengambaran kali ini. keadaan cuaca pada waktu itu sangat cerah. Setelah solat Jama' asar dan zohor kami menikmati makan tengah hari di waktu petang di Tanah Rata. Satu gerai kami bersembang bersama... huhuhu Untung Orang Ramai kerana turut tersenyum melihar dan mendengar gelak ketawa kami. 



Terima kasih kepada semua yang menjayakan Pendakian di puncak Irau dan yang terlibat secara tidak langsung..... jumpa lagi untuk program akan datang




Ditulis untuk OHM : http://oranghutanmalaya.blogspot.com


Friday, December 10, 2010

Debt... don't think about it!!



Salam sejahtera kepada semua pembaca anakledang0616.com, untuk pengetahuan saya masih lagi membaca buku Ziglar On Selling tulisan Zig Ziglar. Seorang Seller yang terkenal dan berpengalaman menghasilkan banyak buku tips untuk membuat selling terbaik.

Pernahkah anda terfikir dengan beban hutang anda, atau anda tidak mempunyai beban hutang, mustahil bukan. Tetapi seseorang yang terlibat dalam perniagaan secara tidak langsung pasti akan mengalami beban hutang. Tetapi semua ini dapat diatasi, bila anda sudah berjaya. Pastikan anda dapat lari daripada beban hutang diri anda.

Kepada mereka yang terlibat secara langsung dalam jualan. Saya menasihati anda supaya tidak selalu tertekan kerana beban hutang anda. Dalam proses jualan, jika anda menjual seusatu barang kerana tekanan daripada beban hutang anda. Proses jualan anda akan menjadi kurang berkesan. Ini kerana anda meletakan duit sebagai punca utama anda menual barangan anda. Bukan kerana perhidmatan anda kepada pembeli anda.
Saya menyarankan anda supaya tidak memikirkan mengenai beban hutang sepanjang masa, kalau boleh buat "auto debit" program kepada beban hutang anda. Supaya anda tidak terpikir beban hutang anda.

Thursday, December 9, 2010

Islam Imperialisme

Pernah dengan perkataan Islam Imperialisme. Saya yang memberikan perkataan ini ini. Imperialisme lebih dimudah difahami iaitu kesan daripada penjajahan. Islam Imperialisme mudah difahami sebagai kesan penjajahan terhadap agama Islam. 

Pendeta Zwemer pernah berkata kepada para orientalis yang meghadapi kesukaran untuk menyesatkan orang islah dengan berkata :
" Sesungguhnya kamu ini bertugas menyiapkan keturunanmu di negeri-negeri Muslim yang tidak mengenal Allah swt. dan memang tidak ingin mengenaliNya. Kamu ditugaskan mengeluarkan orang Muslim daripada agama Islam tanpa memasukkan mereka ke dalam agama Nasrani. Akan lahir keturunan Islam yang sesuai dengan apa yang dikehendaki oleh imperialisme. Suatu keturunan yang sama sekali tidak mampu memerhatikan perkara-perkara yang penting dan hanya ingin bergembira sahaja dan malas. Hanya menuruti hawa nafsu semata-mata dalam kehidupan dunianya......"

Secara kasarnya ayat ini, siapakah keturunan itu? adakah sebahagian besar daripada kita iaitu yang saya maksudkan orang Islam di Malaysia sudah terjebab dripada keturunan negeri Muslim yang tidak mengenal Allah swt. Semoga kita dijauhkan daripada perkara-perkara itu.

Tetapi saya yakin ada dari mereka orang yang bernama Islam tetapi kehidupannya hanya bergembira sepanjang masa. meningalkan kewajipan yang dituntut oleh agama Islam kepada mereka. Bantulah orang-orang begini supaya mereka dapat mendekatkan diri kepada ajaran agama Islam yang syumul ini. Terangkan kepada mereka bahawa dunia adalah sementara dan sedarkanlah diri mereka kepada balasan Allah swt di akhirat kelak. 

Ibu bapa yang mendidik anda perlu menghantar ke sekolah-sekolah yang beraliran agama kepada anak-anak mereka.

Saya yakin ini adalah salah satu cara yang diamalkan oleh kebanyakan ibu bapa pada zaman sekarang. Jika kita lihat ibu bapa sering berusaha untuk mendapatkan tempat terbaik untuk anaknya belajar dalam bidang agama. Supaya anak itu akan cemerlang dari segi agama dan duniawi. Jangan terperanjat jika saya katakan bahawa mencari tempat pendidikan terbaik untuk anak-anak ini juga satu kewajipan yang dituntut oleh agama Islam. 

Memberikan pendidikan agama kepada anak-anak akan mendatangkan  manfaat kepada ibu bapa itu sendiri kelak apabila mereka sudah dewasa. Saya risau, jikalau ibu bapa yang pada waktu sekarang senantiasa sibuk dengan urusan kerja yang tidak pernah selesai mengabaikan tanggungjawab mengjar paling kurang Fardhu Ain kepada anak-anak mereka. Lahirlah masyarakat Islam tinggal pada nama sahaja. Solat tidak reti, baca alquran pun sama. Supaya kita dapat membantu jika kita melihat anak-anak jiran kita ada yang dalam keadaan sedemikian. 

Anak-anak hendak belajar agama, bagaimana pula dengan Guru-guru? Guru-guru juga perlu mengenjar serba sedikit mengenai kefardhuan dalam Islam. Jangan hanya fokus kepada matapelajaran yang diajar kepada anak murid, terutamanya guru-guru yang mengajar subject sains dan matematik serta bahasa. Guru-guru juga pada pandagan saya perlulah berpakaian sopan dan menutup aurat menjaga tingkah laku, supaya dapat menjadi contoh kepada anak muda zaman sekarang

Maaf jika saya menyatakan bahawa guru-guru wanita terutama sekali tidak menjaga perkara-perkara yang selalu dilihat oleh pelajar terutamanya bab-bab pakaian. Cukup sekadar pakaian untuk sopan dan menutup aurat juga sudah boleh menjadi contoh kepada anak-anak murid anda.

Secara kesimpulan yang saya dapat bawa pada pagi ini, membentuk anak-anak yang berjaya di dunia dan akhirat, bergantung kepada contoh kita kepada mereka. bagaimana kita mengasuh mereka supaya dapat menjadikan yang terbaik. Pendidikan yang sempurna bakal menghasilkan anak muda yang baik suatu masa nanti. 


Wednesday, December 8, 2010

Mengukur Nilai kecerdikan Seseorang

Kita sering mendengar bahawa kecerdikan seseorang adalah bergantung kepada keputusan atau hasil daripada usaha seseorang. Ianya adalah salah satu perkara yang betul, tetapi sebenarnya ia adalah bukan pelengkap bagi kecerdikan. Malah ia kalah dengan seseorang yang mengukur kecerdikan mereka dari segi agama.

Sabda Rasulullah:

"Orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati." (Riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Abidunya.)

Mudah untuk saya katakan bahawa, selalulah mengingati mati. Selalulah mengingati bahawa jika kita melanggar printah-Nya api neraka yang membera akan dihidangkan bersama semasa di neraka kelak. Dan minum air yang menggelegak, kerana tiada sumber air yang lain dipersekitaran dan tekak anda terasa terlampau dahaga. Makan buah-buah yang berduri tajam, ini semua terpaksa kerana tiada makanan yang enak-enak di hidangkan kepada penghuni neraka.

Jika anda bersikap baik melakukan kefardhuan Allah swt. Makanan dihidangkan dari sungai yang mengalir, apa sahaja yang diidamkan akan mengalir melalui air sungai. Dihimpun bersama bidadari dari syurga yang memberikan layanan terbaik untuk diri anda. begitu indahnya syurga jika dalam dunia yang sementara ini kita manfaatkan dengan melaksanakan kewajipan Allah swt dan melakukan kebaikan sesama Insan.

Beginilah cara untuk kita membayangkan syurga dan neraka. Dua keadaan yang sungguh berbeza. belum lagi saya menceritakan semasa hari perhitungan, dimana matahari sejengkal di kepala. Inilah orang yang paling cerdik.

orang yang yang mengingati mati pula bukan sahaja mengingati dari segi balasan di akhirat, namun dia juga mengingati sumbagannya kepada masyarakat yang ada dibumi. Adakah apa yang dilakukan itu sebenarnya akan memberi manfaat kepada anak-anak, ibu bapa dan masyrakat selepasnya. Itulah sebabnya orang yang mengingati mati akan melalukan amal jariah seperti membina masjid, mengumpul harta kekayaan didunia untuk generasi akan datang, dan menyebarkan ilmu yang dimiliki sebanyak mungkin untuk generasi yang akan datang,

lazimnya, berapa kerap kita mengingati mati. Manusia mengingati mati semasa berada dalam kesusahan, inilah sifat yang perlu dijauhkan dari diri seseorang. Jika kita tengok pengalaman hidup, seseorang itu apabila mengalami kesakitan pada diri baru terlafaz dari mulutnya "aku nie dah nak mati...". Baru teringat dalam diri mereka bahawa mati akan menjemputnya. Cara terbaik untuk mengingati mati adalah dengan senantiasa membaca alquran dan mengerjakan solat. Membaca alquran bukan sahaja daripada bahasa arab semata-mata, membaca sekali maksud yang telah diterjemahkan kepada bahasa yang anda fahami. Dalam alquran sering diperjelaskan berkenaan dengan kekuasaan Allah swt, kehidupan di akhirat dan balasan diatas kemungkaran Allah, terkandung juga nilai-nilai hidup dunia. Itulah kitab suci yang membaw kepada pelengkap diri.

Ingatlah bahawa nilai cerdiknya seseorang bukan dari segi ilmu dunia semata-mata, ia juga adalah seseorang yang mengingati mati. Orang yang mengingati mati adalah orang yang berfikiran jauh kehadapan.

Semoga hidup kita didunia senantiasa disamping rahmatnya. Amien

Tuesday, December 7, 2010

Night Driving Dalam kehidupan


Jika anda pernah memandu pada waktu malam, saya yakin anda juga pernah melihat gambaran seperti diatas daripada kaca mata sendiri. Pada kali ini, penulis mahu membawa saudara/i satu konsep dalam kehidupan yang berkaitan dengan pemanduan pada waktu malam.

Melalui gambar ini, saya dapat jelaskan bahawa jika hendak melangkah 1000 langkah haruslah bermula dengan satu langkah.

Seperti mana kita memandu kenderaan pada waktu malam, sebenarnya kita hanya dapat melihat paling kurang 3 meter dihadapan walaupun dan pemandangan kita amat terhad kerana suasana gelap di kiri dan kanan, depan dan belakang. Namun oleh kerana kita hanya dapat melihat paling kurang 3 meter di hadapan kita teruskan perjalanan untuk melihat lagi 3 meter. Dan seterusnya kita sampai ke destinasi yang hendak dituju.

Sama juga jika hendak berjaya, kita tidak dapat mengetahui apa yang berlaku pada keesokan harinya tetapi kita hendak berjaya oleh itu kita teruskan  daya usaha kita untuk berjaya tanpa menghiraukan halangan dari hadapan, kiri dan belakang. Jika semasa kita melangkah untuk berjaya, kita terjatuh kerana mengalami situasi yang tidak dapat dielakan. Kita harus bangun untuk mencapai matlamat yang telah diletakan.

Ingat, pada penulisan saya sebelum ini bahawa matlamat haruslah diletakan dihadapan diri kita setiap masa, tukarkan matlamat dari bentuk visual supaya senang dilihat setiap hari.

Perubahan Tahun Baru Hijrah melalui pengenalan potensi diri

Salam Maal Hijrah


Sudahkan saudara/i menetapkan azam untuk tahun baru hijrah. Jika belum, letakanlah azam. Tanpa azam yang tetap saudara/i tidak akan mempunyai perubahan diri yang mendadak. Ada orang cakap, azam tahun baru tidak penting, kerana semua ini akan ditentukan oleh qada' dan qadar sahaja. Orang begini selalunya dia tidak akan berjaya dalam hidup, kerana tanpa usaha dan target yang jelas sudah pasti susah untuk seseorang itu berjaya, Kalau tuan puan berani, bagilah tahu azam tuan puan kepada rakan-rakan, paling senang hanya "post" di facebook sahaja. Mereka yang membaca adalah orang yang akan memastikan bersama anda mencapai azam anda. Suasana tersebut boleh membantu anda untuk terus mencapai azam anda tanpa mengira halangan dikiri kanan depan dan belakang anda.

Aapakah azam tahun baru saya 

1. Tak nak tinggal solat 5 waktu sehari semalam / khatam alquran paling kurang 2 kali
2. Belajar bersungguh2x.  
3. Tambah amal kebajikan dunia dan akhirat 
4. mengutamakn keluarga.


Dalam kita menentukan azam kita, ada yang berpendapat kita hendaklah mengentahui SWOT analisis dalam kita. Apa itu SWOT? SWOT adalah ringkasan daripada perkataan Strength, Weakness, Opportunities, Threats

Bagaimana cara kita untuk mengulas 4 perkara ini.

1. Strength - Mengenal kekuatan pada diri kita berbanding dengan orang lain. Saya percaya setiap orang mempunyai kekuatan diri sendiri. Kekuatan diri sendiri secara lazimnya memang hadir sendiri kepada diri anda. Kita juga boleh create kekuatan yang ada pada diri kita. Apabila kita mempunyai kekuatan diri yang kuat, kita mampu mengatasi banyak masalah. Pada pandangan saya, kekuatan diri yang perlu ada pada setiap orang adalah bangun sebelum azan subuh dan mengerjakan solat subuh secara berjemaah. Ini adalah kekuatan diri yang paling sukar dilakukan oleh orang kebanyakan. Paling indah jika dapat bangun sepertiga malam untuk melakukan solat sunat tahjud. Ketahuilah rahsia qiamulail daripada buku-buku yang terdapat di pasaran. Ingat senaraikan strength yang ada pada diri anda.

2. Weekness - saya susah hendak mengatakan kelemahan diri ini, kerana saya percaya bahawa setiap individu mesti mempunyai kelemahan diri masing-masing, tetapi percayalah bahawa kelemahan diri anda boleh anda atasi dengan melakukan apa yang anda rasa diri anda lemah. Tetapi anda harus senaraikan juga kelemahan diri anda. Tujuannya anda dapat laksanakan satu persatu daripada kelemahan diri anda untuk diatasi. Bagi mereka yang kurang upaya, saya percaya disebalik kekurangan pada diri anda secara fizikal, anda mempunyai kekuatan yang luar biasa melalui mental. Anda juga harus menulis kelemahan diri anda. Supaya ia dapat membantu mengenalpasti, cara untuk mengetasi kelemahan anda melalui alternatif yang lain. 


3. Opportunities, Opportunities ini saya dapat simpulkan sebagai faktor luaran yang dapat membantu diri kita untuk mencapai matlamat kita. Apakah faktor luaran tersebut? Faktor luaran sebagai contoh rumah kita berhampiran dengan stesyen bas, kita mudah menggunakan bas untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Mudah dikatakan bahawa opportunities adalah faktor luaran yang dapat membantu kita dalam mencapai matlamat diri kita. Faktor luaran ini juga adalah sesuatu yang kita boleh "create" dan "demolish" dengan sendirinya. 


4. Threats, senang saya jelaskan sebagai faktor luaran juga, tetapi yang ini yang boleh menjejaskan kita. Sebagai contoh rakan sekelas kita yang sering menjatuhkan air muka kita, walaupun kita sudah nasihati berulang kali untuk beliau tidak melalukan perkara yang sama. Dia adalah "threat" kita.  Therat dari segi persekitaran sebagai contoh untuk ke kelas kita terpaksa mendaki bukit yang tinggi sepertimana yang saya alami di UiTM Shah Alam, itu juga adalah threat pada diri saya. 


Kesemua element dalam SWOT ini anda perlu analysis secara terperinci melalui aspek negatif dan positif. Setiap sesuatu mempunyai nilai positif dan negatif, insyalah jika anda dapat menilai semua ini dengna sempurna, setiap sesuatu masalah itu anda dapat laksanakan dengan sebaik mungkin, Saya percaya lagi bahawa anda adalah diri anda yang sempurna. Setiap sesuatu perkara yang anda ingin lakukan, anda haruslah memikirkan secara mendalam. Teknik SWOT ini adalah salah satu perkara. Jangan merumitkan jalan yang senang, dan tidak pula memikirkan jalan yang mudah adalah sesuatu perkra yang sangat mudah shingga melupakan ancaman dari luar. GUnakan fikiran yang sempurna dairpada ALlah swt ini sebagai medium utama yang digunakan untuk berjaya. 


Selamt tahun baru hijrah, semoga penerangan saya berkenaan konsep SWOT analysis ini dapat membantu diri anda untuk menjadi lebih baik di masa hadapan. 



Monday, December 6, 2010

Kehidupan berdasarkan Daya Tarikan

Assalamualaikum

Kepada semua pembaca anakledang0616.com. Pena penulis mengucapkan jutaaan terima kasih diatas sokongan yang diberikan daripada saudara/i kepada penulisan saya. Namun, segala isi bukanlah atas pemikiran saya semata-mata anda juga boleh memberikan komen dan pendapat supaya setiap apa yang saya tulis mendatangkan kebaikan kepada diri saudara dan semua yang membaca anakledang0616.com ini. Terima kasih

Hari ini bertempat di sebuah perpustakaan UiTM Shah Alam, saya ingin meneruskan perkongsian ilmu bersama saudara. Hari ini saya ingin membincangkan bersama mengenai "hukum tarikan". Apakah yang dinamakan dengan "hukum tarikan". Saudara sekalian, saya mengamalkan konsep hukum tarikan sewaktu.


1. Semasa sedang mencari tempat letak kereta.
2. Ketika bertemu dengan seseorang.
3, Ketika berpakaian sama dengan seseorang
4. Ketika berkomunikasi dengan seseorang


Situasi saya mengadap  hukum tarikan adalah, Ketika mencari tempat letak kereta, secara lazimnya saya selalu memandu bukan dari arah yang sebenar, spatutnya satu hala menjadi dua hala, kerana saya sangat yakin dan percaya dihadapan tersebt ada tempat letak kereta dan ianya benar. Jika saya terpaksa berhadapan dengan tempat letak kereta yang penuh, saya akan berhenti di suatu kawasan dan saya yakin tidak sampai 10 minit akan ada salah satu kereta dari tempat saya akan keluar kemudian saya akan masuk ke tempat tersebut. Dan saya mengalaminya, bukan sebuah kereta yang keluar tetapi 3 buah kereta yang keluar. Ini amat menakjubkan buat diri saya. Saya juga pernah pakai baju yang warnanya sama dengan kawan kelas saya, slama 5 hari tetapi, saya tidak pernah menalifon dia dan bertanyakan dia, apakah warna baju yang dia akan pakai pada esok hari. Tetapi pakaian kami adalah warna yang sama selama 5 hari. Inilah dinamakan sebenarnya "Hukum Tarikan"

Saya sedang dalam kajian peribadi yang menyatakan Hukum Tarikan (The Law of Attraction) ada kaitan dengan hukum matematik. Saya dalam "research" peribadi mengenai perkara tersebut. Insyallah jika siap apa yang saya fikirkan itu, saya akan berkongsikan bersama anda semua.

Cara saya mengunakan hukum tarikan ini adalah melalui gerak fikiran saya. Jika saya yakin apa yang saya buat ini adalah betul saya yakin akan membuatnya. Dan jika saya yakin sesuatu perkara yang buruk akan berlaku saya tidak melakukan perkara tersebut. teta[i, jika sesuatu perkara itu saya terpaksa lakukan. Saya akan lakukan secara bersungguh-sungguh tanpa berfikiran negatif terhadapnya. Dan keputusannya syaa mendapat sesuatu yang membanggakan diri saya.

Lazimnya saya sering mendengar orang yang senantiasa merungut bila mendapat sesuatu perkara. Saya juga seperti mereka dahulu. Bila mendapat sesuatu saya akan merungut, "aduih.. susah la" dan "kusut kepalaku". Secara tidak sedar sebenarnya saya sendiri telah menambahkan kesusahan kepada diri saya dan kusut kepada kepala saya. tetapi bila saya tidak mengungkap kata-kata itu saya tukarkan kepada "kita selesaikan satu persatu". Alhamdulillah, sagala perkara yang saya inginkan saya dapat lakukan satu persatu-satu.

Saya terangkan bagaimana untuk menukar gaya pemikiran, ianya adalah satu perkara yang senang. Iaitu dengan menukarkan frasa negatif kepada frasa positif. Sebagai contoh, "saya tak ada masa nak buat semua perkara", anda tukarkanlah kepada ayat "saya akan selesaikan semua perkara dalam masa yang singkat." Anda akan dapat lihat kepada perubahan diri anda dalam masa yang singkat. Ingat yang perlu diubah adalah daya fikiran.

Sewaktu saya berada di sekolah rendah, saya selalu keliru apakah itu Hobi dan Cita-Cita. Saya yakin anda juga tidak pernah mengalami kekeliruan seperti mana diri saya. Hobi adalah perkara yang kita suka buat diwaktu lapang, dan cita-cita pula adalah impian kita dimasa hadapan. Dan kita sering berubah cita-cita kita dari sekolah rendah hingga ke tahap universiti. Ini adalah kerana kita tidak meletakan hobi kita secara jelas.

Perkara ini kita dapat atasi dengan meletakkan impian kita dihadapan mata kita. Dan setiap pagi kita dapat melihat apa yang kita impikan. Contohnya jika anda mengimpikan untuk menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya. Anda letakanlah gambar seorang ahli perniagaan, atau gamabr anda memakai pakaian seperti ahli perniagaan terkenal, dibelakangnya ada sebuah bangunan besar yang gah berdiri seperti Menara Berkembar Petronas, kereta besar dibelakang contohnya Bently, dan rumah yang besar. Benda-benda ini anda letakkan didinding, dimana anda dapat lihatnya setiap hari. kesannya, setiap pagi anda akan merangsangkan pemikiran anda untuk mencapai matalamat anda. Jika anda ingin mencapai anugerah naib canselor. Anda letakan gmbr anda bersama jubah dan selempang sepertimana anda akan terima kelak di hari convocation anda. Disitu anda dapat mencapai apa yang anda inginkan.
JANGAN MELATAKKAN GMBR BERUNSUR NEGATIF di persikitaran anda seperti gambar-gambar pergaduhan dan melambangkan kekusutan diri.


Dalam buku "The Secret" karya Rhonda Byrne penulisannya adalah daripada idea-idea barat yang bukan beragama Islam. Namun banyak daripada isi boleh digunakan dalam diri. Cuma saya nasihkatkan jika perkara yang dibuat boleh memesongkan akibah, saya harap anda boleh "swing" kepada yang cara Islam. Sebagai contoh, "The altitude rock" adalah kepercayaan daripada batu yang memberikan keyakinan bahawa batu itu memberikan sembuh. Bila kita memercayai sesuatu yang lain yang lebih agung daripada kuasa Allah swt. Saya takut anda boleh jatuh "Syirik".

Lengkapkan diri anda bersama sebuah buku tulisan Rusdin S.Rauf bertajuk Quranic Law of Attraction keluaran PTS Publication.



Selamat menjalani kehidupan positif sepanjang zaman.

Sunday, November 28, 2010

Korea Utara dan Korea Selatan

Peperangan yang berlaku antara Korea Utara dan Korea Selatan bukanlah satu perkara yang baru. Konflik yang berlaku antara Korea Utara dan Selatan ini semenjak June 1950. Penjahan diantara Korea Selatan terhadap korea Utara dan antara Korea Utara terhadap Korea Utara sering berubah antara tahun 1950 sehingga 1953. Dimana wilayah yang ditakluk oleh kedua-dua negara ini berubah
Kalau tuan-tuan mempunyai masa, anda boleh membaca sejarah peperangan korea di wikiedia. Search "korea war" mungkin dapat membantu anda dalam sejarah peperangan Korea Utara dan Selatan.
Penyokong kepada Utara dan Selatan;
Masing-masing mempunyai penyokong sendiri. Sebagai contoh, Korea Utara di sokong oleh China dan Rusia (dua kuasa Besar dunia) dan Korea Selatan disokong oleh (Amarieka). Baru-baru ini, Latihan ketenteraan Korea Selatan di sempadan Korea Utara masih dilakukan menyebabkan korea Utara menyerang Korea Selatan dan menyebabkan 4 kematian, namu Korea Selatan membalas sebanyak 80 das tembakan (korea utara memberikan 200 das termbakan, ke rumah2x).  Mungkin ia adalah amaran daripada Korea Utara supaya tidak membuat latihan ketenteraan di sempadan negara antara mereka.
Apa Kesan kepada negara kita;
Ada yang menyatakan kerisauan terhadap artis korea selatan yang mereka syangai... huhu. Tetapi dari segi ekonomi,  apabila tercetus peperangan antara korea utara dan selatan, ia akan menjatuhkan ekonomi Malaysia. So far, memang anda sedia maklum dengan kepentingan ekonomi ke Korea.

*Introduction, saya akan kupas lagi... berkenaan dengan peperangan ini

Thursday, November 18, 2010

Perjuangan Belum Pernah Selesai.... Kita Masih dalam Perjuangan Anak Ledang!


السلام عليكم kepada seluruh perjuang-pejuang yang menegakan agama bangsa dan negara. Perjuang yang tidak pernah jemu mengenalkan erti putus asa. Walaupun dunia cyber digunakan untuk  menabur fitnah terutamanya untuk mereka yang berjuang demi agama bangsa dan negara. Tetapi, diri ini yakin bahawa SEMANGAT pejuang-pejuang panji-panji negara masih MEMBARA di hati. Alhamdulillah... bersyukur kerana pejuang-pejuang yang menegakan agama bangsa dan negara masih lagi dapat menikmati kehidupan dengan rahmat dari Illahi. Semoga Allah SWT senantiasa merahmati kehidupan kita sebagai pejuang agama. 

Sebarkanlah kebenaran, bukan kerana nafsu, bukan kerana dendam, bukan kerana dengki, bukan kerana harta, bukan kerana budi.. tetapi kerana semangat kita untuk mempertahankan yang hak demi agama bangsa dan negara. Jadikanlah sejarah yang benar sebagai satu rujukan supaya kita dapat melarikan diri daripada kesilapan mereka. 


Sahabat dicari, musuh di jauhi.. Tatkala sahabat terpesong, janganlah dibiarkan dia berlari terpesong. bawalah dia pulang. Tatkala sahabtmahu mengundur, pegang tanganya bawalah bersama. Tatkala sahabat mula ragu-ragu dengan kata-kata anda, duduklah semeja berbincang bukan berperang. Tatkala dipegang semakin rapuh kerana kesempitan, tariklah tangan sahabatmu semampu mungkin agar dapat tertolak daripada kesempitan, tetapi harus diingat bahawa sahabat kita bukan lawan kita, musuh bukan dari dalam selimut dan kata-kata boleh menjadi penawar atau racun kepada sahabat kita.


Perjuangan perlukan ilmu, ilmu pula perlukan amal, amal pula haruslah menepati syariatnya. Ilmu tidak dapat seperti mengalirnya air di badan. Ilmu datang daripada pengalaman yg memerlukan pengorbanan. Pengalaman tidak dapat dengan melelapkan mata, pengalaman di dapati daripada diri yang bergerak  dan orang yang berpengalaman, orang berpengalaman tidak perlu disamarkatakan, haruslah ditinggikan kehormatan dia, jangan sesekali mereka diletak dibawah atau setaraf dengan kita, Orang berpengalaman haruslah ikhlas memberrikan Ilmu yang hanya dipinjam dariNya.


Jangan takut kepada gentaran, gentaran bukan untuk ditakuti, tiada siapa yang harus ditakuti melainkan kekuasaan Allah swt. Jangan Takut kepada herdikan orang apabila kita menuntut hak kita, Sesungguhnya itu hak kita, jangan zalimi diri kita sendiri. Jangan Malu untuk kehadapan memikirkan apa yang orang katakan kepada kita. Ingatlah mereka tidak mengatakan apa-apa kepada kita, percayalah. Mereka hanya bersedia menerima kata-kata kita. 


Berdirilah dalam satu saf yang lurus sepertimana kita mengerjakan solat, tiada jarak yang boleh memisahkan kita. Ikutlah arahan ketua, janganlah menidakkan apa yang dikata. Buang rasa EGO. Jangan menyangka diri itu terlampau PANDAI, sehingga tidak mampu menerima pendapat orang lain. Jangan menyangka diri itu sudah BERJAYA tidak mampu menerima pesanan daripada yang lemah. Jangan biarkan diri itu bersendiri BANGGA dengan apa yang ada. Percayalah, tidak akan lurus dalam Saf itu jika ada berbau BUSUK dalam HATI. Saf yang tidak lurus boleh merobohkan apa yang kita bina bersama. Janganlah sesekali........


Berpeganglah kepada Al-Quran dan Sunnah, bukannya untuk disimpan tanpa diamalkan. Bukannya andaian sendiri itu lebih baik, tetapi andaian sendiri lebih mendatangkan keburukan untuk diri anda, jika anda tidak merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah. Tingalkan Al-Quran dan Sunah, anda boleh terpesong. JANGAN!. JANGAN mengimpikan Api Neraka membakar diri anda di akhirat, impikanlah Syurga datang menjemputmu



Marilah kita bersama berselawat keatasnya semoga usaha yang kita berkati. 


Berdoalah, semoga doa kita dimakburkanNya



Selamat Datang Warisan Baru Anak Ledang yang bakal dilahirkan bermula 19/11/10
  

Debaran SPM 2010


SPM 2010! Cabaran untuk adik-adik yang berusia 17 tahun. Alhamdulillah aku telah mengalami detik cemas ini semasa 2003. Sudah 7 tahun aku meningalkan detik itu. Untuk adik-adik yang bakal menduduki SPM 2010, pihak anakledang0616 akan memberikan sedikit tips untuk adik-adik.


Pertama, Cium tangan mak ayah, cakap kat mak ayah doakan saya untuk medoakan yang terbaik untuk SPM pada tahun ini.
Kami yakin yang percaya kunci kejayaan dan keberkatan hidup seseorang untuk hidup didunia dan diakhirat bukan sahaja sentiasa berdoa kepada Allah swt. Tetapi mendapat berkat dan keampunan daripada ibu bapa juga adalah penting. Kami amat berharap, kepada adik-adik disaat-saat hendak peperiksaan ini dan selepas ini, menjaga hubungan baik dengan penjaga adik-adik. Jika adik-adik ada yang tinggal di asrama seperti mana kami dahulu, kami amat berharap adik-adik dapat menghubungi ibu-bapa adik-adik kerap dari biasa. Melaporkan apa yang adik-adik  buat sekarang. Dan kami berharap ibu bapa juga dapat mendoakan kejayaan yang terbaik untuk adik-adik. Insyallah

Kedua, Minta maaf kepada guru dan mengaku kesilapan yang telah dibuat kepada guru-guru tersebut
Zaman persekolahan, suasana belajar di kelas adalah salah satu masa yang amat panjang. Kami yakin dan percaya, kadang-kadang adik-adik ada yang terumpat belakang guru yang mengajar adik-adik ataupun bukan mengajar adik-adiknya. Mohon maaf kepadanya. Jika ada guru-guru yang adik-adik merasakan dia membuat kesalahan kepada adik, sebaiknya adik maafkanlah guru itu. Tetapi, kami yakin guru-guru sebenarnya telah membuat perkara yang terbaik untuk adik-adik sempena peperiksaan SPM pada kali ini.  Tiada sebab untuk adik-adik menyimpan dendam. Teringat kami, semasa belajar  dahulu, kami beratur panjang untuk memohon maaf kepada guru-guru kami. Secara mata kemata. Saya harap, walaupun sekolah adik-adik tidak mengajurkannya program seperti itu, adik-adik sendiri pergi meminta maaf kepada guru-guru. Kalau adik-adik berasa sangat segan, paling terukpun adik tulislah sepucuk surat kepada guru ataupun adik kirimkan kad untuk meminta maaf kepada guru adik-adik. Ilmu itu adalah ilmu daripada Allah SWT. Guru hanya menyampaikanya, Allah akan meredhai ilmu itu jika kita hormat kepda yang menyampaikannya.

Ketiga, bersikap confident diri, kepada yang pandai ajarlah rakan-rakan yang lemah. Dan rakan-rakan yang lemah, dapatkan nasihat kepada rakan-rakan yang pandai dengan subject tersebut
Adik-adik telah menyimpan masa selama 2 tahun untuk peperiksaan SPM kali ini. Kami yakin, ada antara rakan-rakan adik-adik seperti boleh melelapkan mata untuk menjawab peperiksaan tersebut, dan aada juga tidak dapat menjawab peperiksaan tersebut. Kepada mereka yang berkeyakinan diri untuk lulus cemerlang dalam SPM kali ini, ajarlah rakan-rakan adik-adik yang lemah. Kami menjamin tiada kekurangan ilmu jika adik-adik mengajar rakan-rakan adik-adik yang lemah, tetapi Allah swt melipat ganda usaha adik-adik dengan menambahkan ilmu itu kepada adik-adik. Insyallah. Tolong ya kawan yang lemah, dan kepada yang lemah jangan berdiam diri membisu sahaja. Make an action for your self.

Keempat, jaga pemakanan dan kesihatan
Ini amat penting, ada antara kita yang secara lazimnya selalu tidak menjaga aspek makanan. Jangan makan organ-organ dalaman seperti hati ayam. Kerana ia amat tidak baik untuk kesihatan otak. Jika adik-adik mengalami tekanan “stress” yang melampau juga boleh mengurangkan neoron di otak adik-adik. Oleh itu jangan tension-tension sangat. Gembira J selalu.

Kelima, rajinkanlah untuk membuka buku
Buka buku pada saat akhirnya ini untuk kita flashback semula apa yang telah kita pelajari. Walaupun kita sudah membuka 1000x sekali pun, bukalah lagi... sehingga sampai masa untuk exam. Jika adik tidak bukak buku sekarang, pasti adik akan berasa kerugian. Kemana-mana bukaklah buku. Tidak lama pun adik-adik sehingga peperiksaan nnt sahaja. Lepas tue, simpanlah buku itu... bukaklah buku yang lain pulak yer...

Oklah tue kan... kelima-lima ini sebenarnya amat penting. Yang penting kiyta jaga hubungan kita dengan Allah. Jika pada masa peperiksaan adik-adik berasa buntu. Beristigfar dan bersalawatlah kepada Allah swt. Semoga Allah swt merahmati usaha adik-adik.

Good Luck SPM 2010 Candidate. Target all A+

Tuesday, November 16, 2010

Wasiat Aidiladha

Allahuakbar.. allahuakbar.. allahuakbar, walillahilham

Sejauh mana nda bergembira untuk menyambut Aidiladha. Sesetangah dari masyarakat kita, saya percaya. Ada antara mereka tidak membuat persiapan sempena Aidiladha yang akan disambut besok di Malaysia dan ada antara sudah sambut pada hari ini. Walaubagaimanapun, semua Islam akan bersama menyambutnya.

Pengorbanan adalah salah satu yang satu yang diertikan sempena Aidiladha. Bagi saya pengorbanan yang umat Islam seluruh dunia kini merasai adalah pengorbanan untuk melihat sejarah kegemilangan Islam terletak di muzium dan pengorbanan untuk hilangkan kesatuan Islam di seluruh dunia.

Inilah dua jenis pengorbanan yang umat Islam perlu lihat. Pengorbanan inilah menyebabkan umat Islam semakin mundur dan lebih menyedihkan apabila kita melihat keadaan semasa bahawa umat Islam dilabelkan sebagai penjajah.

Dalam majalah solusi edisi yang terkini, ada wawancara bersama dekan pusat matrikulasi UIA. Dalam teks pembacaan tersebut saya tertarik dengan usahayang beliau lakukan untuk menarik pelajar-pelajar miskin dan luar bandar untuk belajar di UIA. Walaupun, jika diperhatikan secara maritokrasi, sebanarnya pelajar-pelajar tersebut sebenarnya tidak layak untuk menduduki universiti berkelaskan Antarabangsa itu. Tetapi, pengorbanan yang telah dijalankan oleh beliau memberikan suntikan semangat baru kepada pelajar tersebut untuk terus berjaya. Alhamdulillah, pelajar-pelajar tersebut juga telah membuktikan kecemerlangan beliau dengan mendapat keputusan cemerlang, setanding dengan pelajar-pelajar yang cemerlang.

Inilah salah satu perubahan yang memerlukan juga pengorbanan yang positive untuk orang Islam. Pengorbanan ini sebenarnya tidak memerlukan wang, tetapi hanya melakukan akal dan fikiran untuk memajukan lebih ramai daripada mereka untuk berjaya. Anakledang0616 mendoakan kepada semua yang berusaha untuk merubah hidup bangsanya mendapat rahmat daripada Allah swt. Amien....

Kerelaan untuk umat Islam bersatu saya lihat seperti ada jalan penyelesaiannya. Kerana umat Islam hanya berpegang kepada rukun Islam dan Rukun Iman. Disitulah terletaknya penyatuan umat Islam. Insyallah.... Umat Islam dalam perbuatan seharian haruslah berlandaskan Quran dan Sunnah. Sepertimana yang telah dibawa oleh Rasullah saw. Baginda telah menyatukan masyarakat di Madinah kemudian membentuk satu negara yang bersatu melalui kebijaksanaan Baginda mewujudkan Perjanjian Aqabah. Saya dapat melihat akan ada satu hari nanti satu titik penyetepaduan umat Islam

Saya mengucapkan Salam Aidiliadha. Semoga pengorbanan kita mendapat rahmat dan syafaat darinya. Bersama menghayati konsep memberi dan menerima.

Allahuakbar, allahuakbar.. alhuakbar walillahilham

Friday, November 12, 2010

kepentingan menjaga HATI Pelanggan

Assalamualaikum

Hari ni saya nak menceritakan daripada buah fikiran saya. maklumla... mungkin sebab saya seakrang ini sedang dalam proses membaca buku "strategi laut biru" ataupun saya cuba hendak mengulas dan menceritakan daripada pengalaman dan daripada pembacaan saya mengenai konsep selling.


Anda tahu tak, selling juga mempunyai skil yang tersendiri. Setiap seorang yang membuat selling perlu mengetahui skill. Skill perlu terutamanya dalam proses mengawal emosi, pengatur body language dan followup.
Dalam pengalaman saya semasa berada dalam MLM yang terkemuka. Followup customer sangat dititikberatkan.... Itu adalah penting, saya yakin daripaa fllowup anda boleh mengawal emosi dan pengatur body language anda.

Saya ada pengalaman terkini, saya ada satu pelangan, bernama "x". MrX sebelum ini ada membeli kasut daripada saya. Saya menjualnya dengan  harga RM150.00. Kemudian tidak lama selepas itu, MrX kembali komplain kepada saya dia membuat statement dengan mengatakan kasut yang saya jual itu tidak original. Ditambah pula dengan sms yang bermacam-macam cuba menafikan yang kasut saya tidak original. Kemudian saya dengan polisi kejujuran saya, membenarkan MrX untuk pulang balik kasut tersebut dan kami akan pulangkan duit 100%. Alhamdulillah, MrX berasa amat bersyukur kerana duit dan kasut dapat dipulangkan semula. Beberapa bulan selepas itu, saya mendapat panggilan dari MrX juga. dia cakap, baru-baru ini kasut kasut yang sama dia beli di butik hilang. Kemudian dia berhajat untuk membeli semula kepada saya. Kemudian, saya terperanjat... apabila die ckp dengan salah seorang yang dtg melihat dan mengatakan bahawa "susah nak dapat kasut original yang nie". Dan saya hanya tersenyum sahaja. Tanpa mengungkit walaupun satu pun kisah lama. Dan mengingatkan kembali proceeding kami yang telah ditetapkan. Semuanya sama sahaja.

yang nie return customer, kami tidak pasti dari mana mereka datang. Tapi mereka datang semula. Ada yang betul-betul puas hati, ada yang kurang puas hati dan ada yang langsung tidak puas hati walaupun kami telah membuat yang terbaik untuk mereka. Dan kami tetap berazam, untuk membuat yang terbaik untuk pelangan kami (kedaicrocs.com, crew)

Ok berbalik daripada 3 sikill dalam selling yang saya bagitahu tadi



Yang pertama, kawalan esmosi. Saudara/i  orang menjual, emosi adalah salah satu perkara yang sangat penting. Dalam selling kita bukan membina relationship sehingga kita dapat jual ataupun selagi orang itu bersama dengan kita. Dalam selling kita membina relationship dari setiap orang yang kita jumpa dan kenal. Tidak kira, samada dia berminat dengan produk kita ataupun die langsung menolak. Tetapi, building relationship is like building a link. Dalam bisness "link" itu bagi kami amat penting. Event kalau anda bukan seorang penjual juga, building relationship each other amat penting. Rasionalnya, secara lazimnya,. jarang seorang usahawan itu hanya menceburi satu bidang perniagaan sahaja. Terutamanya mereka yang melibatkan dalam aktiviti jualan langsung. Daripada pembacaan saya, saya dapat lihat mereka akan menceburi bidang perniagaan lain dan mencari2x perniagaan lain yang lebih menjami diri mereka. oleh itu, jika dia tidak berminat dengan barang anda jual sekarang, bukanya dia tidak sukakan anda. tetapi, dia hanya tidak dapat menerima barang anda sahaja. Mungkin jika satu hari nnt anda membina sebuah perniagaan lain, mungkin mendatangkan minat kepada dia secara sendiri untuk bersama anda. Untung bukan... jika anda terus melupakan dia, sudah tentu anda terlepas satu peluang di masa hadapan. itu sebab penting kawalan emosi. Kita menjual diri kita actually bukan menjual product kita. Percayalah, long term relationship sebenarnya meletakan keihkalasan kita kepada seseorang.



Yang kedua mengenai body languange, ok. sebanrnya apa yang kita cakap sebeanrya kurang 1/3 pengaruh seseorang itu untuk menerima jualan kita. Sebab apabila beliau pandai membaca "body language" seseorang. 2/3 ini adalah faktor kegagalan jika anda cuba penipu pembeli. 2/3 datang daripada percakpan, gerakan, gerakan mata dan lain-lain. Susah untuk seseorang itu menipu body languange dirinya. Tetapi, senang bagi seseorang yang melihat dirinya bagi mengenal pasti gerak langkahnya. Body Language saya belajar melalui satu buku bertajuk "Body Languange" karya :allan, berbara. Ok saya bagi contoh, jika seseorang sambil bercakap sentiasa memmandang ke bahagian kiri atas, sebenarnya ornag itu dalam keadaan emignasi, bukannya fakta. So, memang lebih dekat lagi sebanrnya orang itu cuba untuk menipu dirianda. Berwaspadalah,

Yang Ketiga, yang nie bukan terkahir sebab selepas ini saya juga akan menerangkan mengenai teknik kecil yang anda harus tahu. teknik ini adalah "follow up". ok pegang formul ini 1,3,5..ini adalah formula folowup x silap saya. Jika anda mendapati seseorang itu tidak berniat dengan promosi atau barangan anda, anda harus followup, Jika anda ada pembeli juga anda harus followup. Ok saya ada satu pengalaman lagi, semasa berada di Shah Alam saya berjumpa dengan salah seorang pelangan kasut saya. Dia menegur saya, dan kemudian saya membalas teguran dia. dia memperkenalkan dirinya, kemudian kami berborak dengan bertanyakan khabar masing-masing. Yang penting saya bertanyakan kepada dia, barang yang dijual. Adakah ianya o.klagi atau tidak. Yang nie adalah followup untuk mereka yang pernah membeli barnag daripada saya. Setiap kali ada return customer saya akan bertanya mengenai kasut yang dia telah beli sebelum ini. Followup ini skill die sangat mendalam. Cubalah cari buku tentang teknik followup, sebab kita bermain dengan kata-kata. Bak kata pepatah, "terlajak perahu boleh diunder, terllajak kata, burukpadahnya".

Teknik-teknik kecil dalam selling yang penting menjaga budaya. Setiap kaum di Malaysia ini mempunyai budaya yang berbeza. Justeru anda harus faham mengenai pantang larang budaya seseorang itu. Dengan mengenali budaya seseorang itu, dan memahi budaya mereka perkara ini akan memudahkan proses jualan kita. FORM.HD tak silap saya, pernah digunakan untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan serta identitu seseorang. Setiap satu huruf diisi maklumat itu sebanyak mungkin. maklumat tersebut boleh dicari melalui laman peribadi seseorang ataupun laman sosial.


Ingat, Selling need a skill come together with technique and most important things is APPLICATION.


khairul anwar
Cheras, Selangor
23:37
12/11/2010

Thursday, November 11, 2010

4 fluid present in the body determined personality

This is an idea from the Roma physician, Galen. I'm now read a text book i brought before i as re-student of UiTM. The text book of "personality physiology".

In AD 170m wrote that personality character was influenced by biology. He tough that the amounts off four foluid present in the body determined personality.

1. an abundance of phlegm made a person passive, calm and thoughtful (plegmatic)
2. an abundance of blood made a person happy, outgoing and lively (sanguine)
3. too much yellow bite made a person unstable, aggresive and excitabke (choleric)
4. an abundance of black bile made a person unhappy, pessimistic and somber (melancholic)

The Secret Reveal


Salam sejahtera,



Cuti sem bagi saya sudah bermula... bukan bermakna untuk saya tidur sepanjang masa atau berehat sepanjang masa, tetapi ada beberapa kerja lain yang saya perlu uruskan dengan bijak. Dan banyak lagi bahan bacaan lain yang saya perlu kaji dan baca untuk diri saya sebagai persediaan hidup saya untuk masa depan saya. Termasuk persediaan hidup untuk mengadapi semester yg akan datang, yang penuh dengan cabaran. Insyallah semuanya berjaya.

DVD yang saya order daripada amazon.com US yang sepatutnya tiba pada awal desember alhamdulillah tiba pada masa yang tidak diduga.  DVD  bertajuk "The Secret" adalah DVD yg saya cari selama ini. Di Malaysia, terutamanya di kedai buku terkenal di Malaysia seperti MPH ada jual buku The Secret sahaja. Tetapi, DVD The Secret memang susah untuk didapati. Saya lebih berminat belajar secara visual berbanding dengan huruf.

Logo "the secret" yang terdapat pada buku dan DVD


Documentary pada tahun 2006 ini saya telah saksikan pada tahun 2006 juga. Dengan DVD cetak rompak dijual dengan harga RM20.00. Tetapi, DVD tersebut tidak tahan lama.. lalu ia rosak. Dan kini hanya tinggal kenangan dan akan membuangnya dalam masa terdekat. Disebabkan saya respect dengan hasil pemikiran penulis, saya bercadang untuk membeli DVD yg original dari amazon.com.

Percayalah kepada saya, jika anda membaca buku atau menonton DVD the secret ini, ia pasti boleh mengubah hidup dan pemikiran anda. Yang penting adalah pemikiran bersikap positive.

bagi umat Islam, saya percaya... bahawa selepas menonton the secret ini anda boleh menambah pendekatan diri anda kepada agama. Dengan selalu berdoa kepada Allah swt. Ingat Allah swt maha adil atas segalanya.

Percayalah, anda melabur kurang RM100.00 dengan membeli sebuah buku ataupun DVD The secret. dan anda akan amalkanya. RM100.00 itu sebenarnya hanyala 0.01% nilai daripada kejayaan anda.


Monday, September 13, 2010

Brain baby development based on Language

Hi, anakledang0616.com just want to share with all readers especially for parent with baby right now or those who will have  a baby on day, insyallah.

Based of the book just RM12.90, title Learn Faster and Remember More by David Gamon Ph.D and Allen D. Bragdon.

Firstly, i would like to share on typical language development stages by age

0-1 year : Babbles; learn to recognize own name
1 year : Utters single words, such as ayah; susu, mamam.
1 1/2 years : Has active vocabulary of about 50 words; begin combine words, such as a mama masak, dah habis, sakit kaki,
2-3 years : has productive vocabulary of about 500 words at 2 1/2 years. Increase length of word combination, such as I sit down, here it comes, i watching kitty. begins to use grammatical morphemes, such as -ing, plurals, the, past tenses. begin to use negative and question forms, such as will you help me? and i don't like you
3-4 years : Starts using more complex, multi clause utterances, such as I show you how to do it, watch me sit down, i want this one because it's big


Some of the example in Bahasa Malaysia i just guessing from the English word given. But in my experience, there is such a big different on this language development based on the type of parent language, this is cause by their environment, some kids develop in the 1 based language, some mixed between 2-3 language.

This language development is just for normal active baby. Let's we see for the Specific Language Impairment (SLI) the cause of abnormal brain developments for baby

Some most commen type of SLI 


1. Phonological-syntactic deficit : Children have dificult pronoincing word properly and decoding synthaz - the rules for relating words to each other  in a sentence,(I like old people and cats, for instance, is syntactically ambiguous, and so can be construed in two ways.). These children have a hard time comprehending long, complex sentences, may speak very little and are hard to understand

2. Semantic-pragmatic disorder : These children don't have pronunciation problems. They have difficulty with word meanings, as well as with the more subtle rules governing the use of words in social context. An example of these latter problem would be failling to understand "Do you like peppermints?" as a possible indirect offer, or "Your room is a mess" as a possible indirect request. Autistic children and adults typically have this kind of dificulty with pragmatics.

3. Lexical-sematic deficit: This children have problems moving  their vocal apparatus in the appropriate way for normal speech, making themselves very hard to understand. The london family with a genetically-based language dissorder has development dyspraxia, Their understand of language isn't effect

Most commen type of SLI due to error of genetics, on brain developments.

Friday, September 10, 2010

Salam Syawal 2010

Assalamualaikum,

Saya Khairul Anwar Bin Abu Mansor, penulis blog anakledang0616.com mengucapkan salam aidilfitri kepada semua pembaca blog dan penulisan saya. Saya juga memohon maaf jika ada penulisan saya menyingung perasaan anda. Diharap Syawal pada kali ini memberikan seribu satu kebahagian kepada diri kita.


Sedikit pesanan daripada saya, sepanjang syawal ini, amalan di bulan ramadhan yang telah kita lakukan jangan dihentikan begitu sahaja. Amalan mengerjakan solat jemaah, amalan berpuasa dan amalan bersedekah dapat dipertingkatkan dan diteruskan lagi demi mempertabatkan syiar Islam yang kian lupus.

Amalan kunjung mengunjung dibulan syawal ini adalah amalan biasa, tetapi kita hendaklah menjadikan amalan bukan sahaja di bulan syawal tetapi dijadikan amalan sepanjang masa. Menggunakan laman web sosial seperti "facebook" yang digunakan oleh generasi sekarang ini adalah satu amalan yang perlu diteruskan, bukan sahaja untuk berkenalan tetapi demi mengeratkan ikatan silaturrahim sesama kita.

Akhirkata, menyambut syawal adalah kemenangan untuk umat Islam yang telah beribadah di bulan Ramadhan. Ianya hendaklah disambut dengan sederhana dan mengeratkan ikatan sillaturrahim sesama Insan. Salam Aidilfitri sahabat, maaf zahir dan batin

Monday, August 16, 2010

Tazkirah Bagiamana menghilangkan sikap ego

Assalamualaikum wbt

Tadi dalam perjalanan pulang daripada UiTM ke rumah di Cheras, sempat saya mendengar siaran ulangan Tazkirah pagi di IKIM.fm, secara ringkasnya tazkirah itu menceritakan berkenaan dengan bagaimana kita hendak hilangkan sikap kita ego kepada seseorang dan juga dalam masa yang sama, bagaimana kita hendak menjadikan diri kita dekat kepada Allah swt.

- Gambar Hiasan -
Ustaz yang memberikan tazkirah itu menceritakan kisah beliau sewaktu beliau sedang memberikan ceramah di sebuah masjid. Baru 5 minit ustaz tersebut memberikan ceramahnya, datanglah seorang pemuda yang mendengar ceramah tersebut bertanya kepada ustaz itu. Si pemuda itu berkata "ustaz, hentikan apa yang Ustaz katakan ini, ini semua hanya teori semata-mata, hanya kata-kata semata-mata, saya merupakan seorang yang tinggi egonya, dan saya juga tidak menerima apa yang dikatakan oleh Ustaz dan penceramah sebelum ini. Ustaz, bolehkah terangkan kepada saya, bagaimana untuk menghilangkan ego dalam diri ini".


Kemudian ustaz itu dengan nada yang biasa berkata semula "Awak tinggal di mana?". Si pemuda itu menjawab "saya tinggal di batu sekian2x". Ustaz itu menyatakan "Oh, saya tahu tempat itu, beginilah awak pergi ke batu sekian2x (yang jaraknya jauh dari rumah pemuda itu), awak pergi ke surau dan masjid di sepanjang perjalanan itu awak pergi ke tandas dia, dan awak kira berapa banyak batang paip yang rosak, berapa banyak getah paip yang tidak mencukupi dan berapa banyak gayung yang tiada. kemudian awak keluarkan duit awak sendiri untuk membeli peralatan tersebut, dan awak mesti pasang benda itu di waktu pagi jam 3.00 pagi semasa semua orang tiada"
- Gambar Hiasan-


Selepas beberapa bulan, Ustaz tersebut datang semula ke masjid tersebut, dan si pemuda yang bertanyakan soalan itu bertemu dengan Ustaz tersebut dengan muka yang sayu, sambil mengesat air matanya, sipemuda itu menyatakan kepada Ustaz tersebut "Ustaz, saya telah melakukan apa yang ustaz suruh, dan saya merasakan diri saya ini hina di sisi Allah swt" Justeru datanglah kesedaran kepada si pemuda itu untuk berubah kepada perkara yang lebih baik.

Itu adalah kisah pemuda terebut, apa yang kita boleh lihat disini adalah kalau kita hendak mendapatkan sesuatu. Kita hendaklah memberikan pengorbanan kita kepada orang lain. Allah swt lebih menyukai orang yang menyedekahkan harta mereka kejalan yang diredhaoi olehnya.

Kita lihat disini, mana lebih mulia, orang kaya yang sedekahkan 1% daripada hartanya kepada orang miskin, ataupun orang yang kurang berkmampuan, tetapi memberikan hampir kesemua hartanya kepada orang lain yang lebih memulakan. Sudah pasti adalah orang yang kurang berkemampuan itu bukan.
Cara untuk kita memohon kepada Allah swt adalah dengan cara berdoa kepada Allah swt

Kita dapat lihat disini, kalau kita dalam keadaan tertekan, kemudian kita sempurnakan orang lain pula. Sebenarnya kita dapat mendekatkan diri kepada Allah swt. Disitu datangnya pintu reziki. Kalau kita sudah banyak ilmu, kita sampaikan kepada orang yang lebih memerlukan, walaupun sebenarnya kita masih kelihatan tidak cukup ilmu tersebut, itu adalah lebih baik kerana kita menyampaikan Ilmu yang dipinjam daripada Allah swt.

Saturday, August 14, 2010

Semua Kuasa Allah (Al-Fatihah)

Semua Kuasa Allah (Al-Fatihah)

bangun2 sahur td tergerak nk jenguk2 fb..so duk laa dpn pc dlm keadaan mengantuk..tiba2 satu berita yg aku baca watkan aku jd segar..3 orang meninggal dunia n 18 lagi cedera ketika ribut melanda bazar Ramadhan di perkarangan Stadium Rim, Jasin, Melaka..ada laa org upload gambar2 dan video selepas kejadian..mmg total disaster..aku yg setakat tgk pun dh rasa seram melihatkn hasil penangan ribut tuh..apa lg diorg yg ada kat situ waktu tu..sbb tuh takde gambar or video 'semasa' kejadian..sbb org ramai lari menyelamatkn diri

then aku terus bukak Google utk search detail pasal benda nih..ada laa kuar katKosmo! online dan juga beberapa ruangan blog lain..dikatakan kesemua khemah kat situ diterbangkn angin kencang seakan ribut taufan yg hadir sekelip mata..sorg mangsa meninggal kat situ jugak..2 lg meninggal masing2 kat Hospital Jasin dan Hospital Besar Melaka

sayu bila tgk satu video yg telah dipost kat Youtube..tp semua nih ketentuan Allah..diorg nak cari rezeki sesuap nasi utk keluarga..tp nasib dan takdir dah ditetapkan gitu..buat ahli keluarga mangsa..takziah diucapkan..moga semua redha dan merelakan pemergian mangsa..mereka pulang menghadap Allah dalam bulan Ramadhan pada penghulu segala hari..moga roh2 mangsa dicucuri rahmat dan di tempatkan di kalangan org beriman..Al-Fatihah

antara khemah yang diterbangkan angin

keadaan di bazar Ramadhan Jasin

hasil jualan yang musnah akibat ribut

gambar ehsan dari ppda ppdappdj
sumber berita dari Kosmo! Online