Sunday, July 26, 2009

Resist anak melayu


Rasa kecewa, marah dan dendam yang tinggi dilontarkan kepada seorang yang berpendidikan tinggi atas apa yang dipersoalkan dan dikeutarakan. Apa yang diperkatakan ini adalah berkenaan dengan bangsa dia sendiri. Hari ini, seorang anak melayu yang resist ini juga akan turut kecewa. Bersama-sama kecewa dengan pemimpin melayu yang lain atas apa yang diperkatan oleh pensyarah melayu ini.



Perasaan ini terjadi dan sangat marah apabila membaca sebuah artikel yang ditulis oleh mantan Perdana Menteri Malaysia ke-6,Tun Dr Mahathir Mohammad menuri blognya yang terkenal. chedet.cc. Tajuk penulisna beliau adalah Kaki dalam kasut.


1. Di forum anjuran Gempita dan UMNO bertajuk Kedudukan Raja-Raja Melayu dan Orang Melayu dalam Perlembagaan Malaysia di Zaman Liberalisasi dan Globalisasi, saya ditanya oleh seorang pensyarah Melayu dari UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) apakah saya pernah fikir untuk meletak diri saya di tempat orang bukan Melayu (put yourself in the shoes of a non-Malay) bersabit dengan diskriminasi terhadap mereka di negara ini.

2. Saya percaya penyoal berpendapat orang bukan Melayu berasa amat tertekan dan kecewa dengan "ketidakadilan" terhadap mereka di Malaysia (oleh Kerajaan yang dikuasai oleh orang Melayu).

3. Saya tidak tahu samada penyoal ini pernah bertanya kepada tokoh bukan Melayu soalan.........




Anda digalakkan untuk membaca artikel itu menerusi blog Tun Dr Mahathir sendiri. Mungkin anda tidak mempunyai semangat melayu yang tinggi itu sebab apa yang ditulis ini anda tidak mengambil peduli. Ataupun anda sendiri bersikap tidak ambik tahu, itu sebab juga apa yang ditulis ini anda tidak ambil peduli.



Sedih kalau anda tidak mengambil tahu hal bangsa sendiri. Buat endah tak endah sahaja atas apa yang berlaku keatas bangsa sendiri. Terlampau membanggakan bangsa lain, sehinggakan lupa bangsa sendiri.



Saya percaya, kebanyakan orang Melayu mempunyai sikap bangga dengan orang lain. Sehinggakan menyebabkan bangsa sendiri diperkecilkan. Sama juga dengan seorang pensyarah UIA ini. Bagi saya beliau juga terlampau membanggakan bangsa lain, sehingga bangsa sendiri juga diperkecilkan. Sebab itu beliau sanggup berkata sedemikian.



Tak heran, kalau kita tengok anak muda sekarang sibuk memperagakan pakaian yang sama dipakai oleh barat. Terasa kulit gatal apabila berpakaian melayu tradisional, geli telinga apabila mendengar muzik tradisional melayu dimainkan, ketinggalan apabila bertutur dalam bahasa Melayu, dan Meninggalkan adat resam melayu.



Tetapi, mereka berasa sangat bangga apabila berpakaian ala-ala barat, mendengar muzik berentak hiphop atau heavymetal, bertutur dalam bahasa Inggeris walaupun sesama Melayu, tidak bersopan dan mengikut adat orang putih dalam kehidupan. Inilah yang menjadi kebanggan orang Melayu yang terlampau membanggakan bangsa lain.



Adat resam kehidupan Melayu diumpakan ketinggalan. Itulah punca utama, kenapa hilangnya sikap hormat-menghormati antara satu samalain, gotong royong, bantu membantu, ziarah-menziarahi, dan tegur menegur antara satu sama lain. Adat ini telah hilang dikalangan orang Melayu itu sendiri. Apakah puncanya? Persoalan yang anda sendiri perlu jawab.


Sebilangan orang memandang hina seseorang yang bersikap "resist" seperti saya ini. Mereka berangapan bahawa orang yang bersikap resist ini adalah orang yang mementingkan diri sendiri, tidak mengikut arus globalisasi dan tidak berpandangan jauh. Tetapi mereka hanya perasan golongan yang berbangsa Melayu sahaja bersikap "resist" adakah mereka tidak perasan banyak juga kaum lain di Malaysia ini bersikap "resist" terhadap kaum mereka masing-masing.


Siapa sebenarnya yang silap, mereka yang bersikap lebih keterbukaan ataupun saya yang resist ini. Sememagnya kalau saya buat sesuatu keputusan, saya telah membuat sesuatu keputusan yang terbaik untuk diri saya. Oleh itu, sikap resist perlu ada dalam diri saya. Tetapi, sentiasa saya mengingati diri saya, kaum lain di Malaysia ini juga jangan diabaikan kepentingan mereka. Tetapi, bangsa Melayu perlu dimartabatkan. Sejajar dengan konsep pemerintahan Khalifah Islam yang agung.


Saya berasa kasihan kepada diri saya, kenapa ada lagi mereka yang bersikap terlampau keterbukaan. Sanggup lagi memberi hak yang ada. Bila dalam kursus, modul pertahankan hak ini lah yang selalu saya berasa kecewa. Terlampau memberi, sehinggakan tergadai hak diri sendiri. Tah la... mungkin melayu itu sebenarnya pemurah, dan sangat pemurah. Ataupun melayu itu telah diajar untuk memberi tanpa perlu memikirkan apa yang diterimanya.


Apa yang harus aku buat!


Saya telah melakukan apa yang boleh untuk menjadikan melayu itu faham konsep memberi dan menerima. Konsep pertahankan hak diri masing-masing. Tetapi saya tidak tahu, sejauh mana seseorang individu itu menerima apa yang disampaikan. Saya sentiasa berdoa agar, mereka dapat menerimanya sebaik mungkin.


Begitulah Melayu yang tulen, sanggup membantu sesama bangsa. Kalau lihat melayu itu lebih kemampuan dalam bekerja, ambikla mereka bekerja. Berikanlah Melayu itu peluang untuk terus maju kehadapan. Kalau Melayu yang dihadapan anda, anda lihat penuh dengan masalah, bantulah dia dengan sebaik mungkin. Kalau anda lihat, melayu dihadapan anda bodoh, pandikanlah dia. Jangan putus asa. Kerana anda perlu lihat, kaum lain juga melakukan perkara yang sama terhadap kaumnya.


Fikir-fikirkanlah apa yang diperkatakan mengenai resist seorang anak melayu

No comments: