Saturday, September 5, 2009

Boikot? Ape kesudahannya



Setelah sekian lama saya tidak menulis blog.. hari ini, sementara menunggu waktu berbuka puasa. Mari kita berbincang sendikit apa kuasa Melayu di Malaysia ini.

Dari sudut ekonomi, khasnya kerja memboikot ini. secara puratanya, orang melayu memang sangat-sangat berkuasa untuk jualan ekonomi di Malaysia.

Banyak kempen, boikot telah dijalankan. Terutamnya apabila terkeluarnya kerekator Nabi Muhammad S.A.W oleh pelukis Demark, serangan ke atas Palestin oleh Yahudi.

Justeru, produk-produk berkaitan dengan negara pengeluar juga menjadi "target" kepada kuasa pembeli di Malaysia utuk tidak membeli barangan tersebut, justeru mampu menjatuhkan ekonomi negera tersebut, dan ianya juga mampu menjatuhkan hasil pendapatan negara jika alternatif tidak disediakan.

Secara mata kasarnya, apakah sebab kita perlu boikot barangan-barangan tersebut
- mereka menyumbang hasil jualan mereka kepada negara tersebut
- melemahkan eknomi negara tersebut
- mengurangkan pendapatan negara tersebut.

oleh, itu perkara ini memang WAJIB dilakukan oleh orang Islam, untuk kepentingan Islam itu sendiri. Dan juga oleh orang yang bukan Islam untuk, menyedarkan kasih sayang sesama manusia di muka bumi.


Idea saya bermula begini,

Beberapa hari lepas saya penulis pada ruangan "what your mind" dalam fb.. "hari ini saya nak buka McD" dan terdapat salah seorang sahabat saya komen "boikot"

Dan saya terfikir sejenak "boikot"

Adakah benda itu berjaya terhadap McDonalds. Saya rasa, usaha "boikot" keatas McD itu sebenarnya paling kurang berjaya berbanding dengan barang yang "boikot" yang lain.

Kenapa?

Kerana tiada alternatif untuk mengantikan McD itu sendiri. Saya senang maksudkan disini, McD Malaysia tiada persaingan antara satu, sama lain. Malah persaingan yang dia hadapai, dia menang.

Ini lah punca, McD Malaysia masih mendapat sambutan yang hangat terutamanya oleh orang yang beragama Islam. Dan McD Malaysia juga menggunakan "charity" untuk menarik perhatian orang ramai disamping promosi "buka puasa" untuk melariskan jualan mereka.

Kita renungkan...

Mampukah kita untuk mempertahankan agama Islam. Kalau kita mampu, apakah pada orang lain. Cara terbaik adalah, dengan cara kita buat barang-barang yang kita boikot ini terasa tergugat. Apabila mereka tergugat, dan kita pula berjaya mengalihkan mata orang lain untuk ke produk kita. Dan boleh menyebabkan industri mereka lumpuh.

Jadi, melayu manakah yang mampu membuatnya!!

No comments: