Saturday, March 26, 2011

Earth Hour 2011 : Go Green World

Setiap tahun pada minggu ke-3 pada bulan March. Masyarakat dunia terutama daripada negara-negara yang mengambil bahagian menyambut, Earth Hour. Dimana dunia akan bergelap, selama satu jam mengikut negara masing2x. Tahniah kepada negara-negara yang mengambil bahagian, terutamnya negara ku yang tercinta, Malaysia


Adakah anda juga terlibat dalam program earth hour ini. Jika anda terlibat saya ucapkan tahniah. Sebab anda prihatin terhadap bumi dan persekitaran anda. Jika anda terlibat saya harap satu hari nanti ada dapat bersama kami dalam meraikan earth hour 2011. Walaupun usaha ini nampak kecil. Tetapi ia boleh mendatangkan seribu kebaikan kepada masyarakat dunia.

Selain earth hour, apa lagi tindakan anda  sebagai bukti anda sayangkan negara anda. Kalau anda tanya saya pelbagai cara saya lakukan untuk menyelamatkan bumi saya. Yang pertama, saya tidak makan bungkus. Dan jarang sya membungkuskan makanan, kerana penggunaan plastik boleh menjejaskan ecosistem alam, saya lebih suka menggunakan pinggan, walaupun diperbuat daripada plastik, namu selepas digunakan ia boleh di guna semula. Saya membawa air sendiri ke kelas.

Begitulah kisah betapa sayangnya saya kepada bumi saya. Gempa bumi, tsunami, letusan gunung berapi dan tanah runtuh adalah fenoma alam yang berlaku disebabkan oleh kita yang meningalkan kesan negatif kepada alam, seperti pencemaran alam dan sebagainya. Itulah perubahan alam yang kita hendaklah mengambil berat sepenuhnya. Yang penting, bumi kita semakin tua.

Selamatkan bumi kita daripada malapetaka!

No comments: