Friday, June 11, 2010

Mental Block

1 Malaysia 2 People - Anas Zubidy

Huhu perkataan ini say adengan sewaktu sya tengah drive daripada rumah ke KL (Times Square) melalui BFM89.9. Dan saya sama sekali tidak mengupas makna 1Malaysia 2 people, sebab saya yakin anda kalau fikirkan sedalam2x ada banyak benda yang menyebabkan 2 people itu berlaku. So, saya takkan elebrate kecuali jika anda e-mail (khairulanwar@live.com) kepada saya atau bertanyakan sendiri kepada anas zubidy apakah 2 people yang diperkatakan semasa wawancara di BFM89.9

Mental Block? Deifinisi, klick disini

Dekat Malaysia ni ada 3 jenis manusia yang mempercayai media
1. Mereka yang hanya mempercayai media perdana dan tidak mempercayai kata-kata pada media baru
2. Mereka yang mempercayai kata-kata media baru dan tidak mempercayai kandungan dalam media perdana
3. Mereka yang mempercayai kedua2x arus media perdana dan baru
4. Saya rasa takyah sibuk la golongan yang bodoh sombong ini, iaitu langsung x mempercayai mana-mana media.

bagi mereka daripada golongan (1) dan (2) sebenarnya mereka tidak memberikan keadilan kepada diri mereka sendiri. Mereka hanya percaya kepada apa yang mereka percaya sahaja. Dan mereka juga tidak mempercaya apa yang mereka rasa mereka tidak menerimanya

penulisan saya lebih kepada golongan (1) dan (2) sahaja. Bagi saya golongan ke (3) memang tiada masalah dengan tajuk Mental Block pada kali ini. GOlongan ke (4) mungkin mereka tidak membaca entry ini.

ihiihihi

Seacara yang terbaik, kita haruslah menerima apa yang disampaikan oleh semua pihak dengan seadil-adilnya, bukan berat sebelah dan tidak menyelebahi mana-mana pihak sekalipun. Saya sendiri membaca berita politik dari kedua-dua sumber media. Dan saya tidak mengambil berat sebelah. Apa sahaja entry saya adalah daripada rumusan dari kedua-dua media yang berbeza pandangan tetapi, manusia mempunyai akal untuk berfikir apa yang berlaku.

Itulah yang saya hendak fokuskan, bahawa... manusia sebenarnya mempunyai akal fikiran untuk menerima apa sahaja input yang mereka dapat.

Saya ada sedikit rasa kecewa. apabila saya menghadiri solat jumaat sebulan yang lepas di sebuah Masjid. Dalam khutbahnya, khatib menasihati jemaah untuk tidak mempercayai kandungan dalam media perdana. Dan saya amat terkejut dengan apa yang dikatakan oleh khatib tersebut. Masyallah, dalam hati saya ucapkan.

Dalam Media perdana sebanrnya, tidaklah hanya menjerumus kepada politik yang penipuan semata-mata, ( Mungkin yang berada di media baru lebih kepada pandangan yang tidak pasti berkenaan isu yang sama ) didalam media perdana adanya berita-berita lain yang lebih penting untuk kita renungkan bersama seperti jenayah buang bayi, pukul budak kecil sampai mati, dadah dan lain2x. yang dapat kita gunakan untuk merenungkan bersama dan mencari idea bersama bagaimana untuk mengatasi masalah tersebut daripada berlaku.

Dalam akhabr media perdana juga ada disisipkan, berita mengenai dengan "pandangan" mengenai sesuatu. Anda harus mengambil pendekatan ini untuk membaca pandangan mereka ini. Dan anda sendiri yang merumuskan. Termasuk di media baru, ada juga mereka yang memberi pandangan yang berbeza sedikit berkenaan isu yang sama. Baca juga. FIkirkan mana yang terbaik mana yang tidak terbaik, bukan untuk kita sahaja tetapi untuk masyarakt.


Banyak lagi yang terkandung sama ada di media perdana ataupun media baru. Yang penting adalah cara kita menilai apa yang kita baca. Kepada mereka yang telah berilmu, saya nasihati supaya janganlah sekat minda anda dengan sesuatu dan menyekatkan juga pemikiran anda dengan sesuatu, supaya apa yang dinasihatkan dapat mendatangkan kebaikan bukan sahaja kepada diri anda, tetapi kepada


Jadilah yang terbaik untuk bangsa, agama dan negara

No comments: